Plutselig overbelastning av bremsene, eller bremsing på flater med lite grep, (overflater med lav friksjonskoeffisient) som våt asfalt eller kumlokk, kan føre til at motorsykkelhjul låses og glir. ABS ble utviklet for å forhindre slike hendelser. Kawasakis ABS-system styres av høy presisjon og en svært pålitelig programmeringsformulering basert på grundig testing av mange førersituasjoner. Ved å sørge for stabil bremseevne, tilbys føreren en sikkerhet som bidrar til en bedre kjøreopplevelse.
For å møte spesielle krav fra bestemte førere er spesialiserte ABS-systemer også tilgjengelige. For eksempel er KIBS (Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System) et høy presisjon bremsesystem designet spesielt for supersport-modeller, noe som gjør at sportslig kjøring kan nytes av et bredere spekter av førere. Ved å knytte sammen for- og bakbremsene, gir K-ACT (Kawasaki Advanced Coactive-Braking Technology) ABS tilliten til å nyte touring på tungvektsmodeller. Kawasaki jobber kontinuerlig med utviklingen av andre avanserte ABS-systemer.