Nyere modeller sportsykler har innsugskanaler med stor diameter for å oppnå høy ytelse i motoren. Men med et stort innsug når fører plutselig åpner gassen, er den ubegrensede momentresponsen alt annet enn forsiktig, og ofte mer enn føreren kan håndtere.
Dobbel gassventil teknologi ble utviklet for å tåle motorrespons mens den bidro til ytelse. På drivstoffinnsprøytede modeller har gasspjeldene generelt bare en gassventil per sylinder. På modeller med dobble gassventiler er det to gasspjeldventiler per sylinder: I tillegg til hovedventilene, som er fysisk forbundet med gasspjeldet og styrt av føreren, blir et andre sett med ventiler, åpnet og lukket av ECU, som nøyaktig regulerer inntaksluft for å sikre en naturlig, lineær respons.
Når luften som går gjennom innsugskanalene blir jevnere, blir forbrenningseffektiviteten forbedret og kraften økt. Som annen Kawasaki-motorstyringsteknologi ble Dual Throttle Valves designet med filosofien om å "følge førerens intensjon, samtidig som den gir en naturlig følelse." De er brukt på mange Kawasaki-modeller.