back to model

Kawasaki
Teknologi Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

Dual Throttle Valves

Dual Throttle Valves gir økt effekt og bedre brukervennlighet med to sett med ECU-regulerte gassventiler.

Nyere modeller sportsykler har innsugskanaler med stor diameter for å oppnå høy ytelse i motoren. Men med et stort innsug når fører plutselig åpner gassen, er den ubegrensede momentresponsen alt annet enn forsiktig, og ofte mer enn føreren kan håndtere.

Dobbel gassventil teknologi ble utviklet for å tåle motorrespons mens den bidro til ytelse. På drivstoffinnsprøytede modeller har gasspjeldene generelt bare en gassventil per sylinder. På modeller med dobble gassventiler er det to gasspjeldventiler per sylinder: I tillegg til hovedventilene, som er fysisk forbundet med gasspjeldet og styrt av føreren, blir et andre sett med ventiler, åpnet og lukket av ECU, som nøyaktig regulerer inntaksluft for å sikre en naturlig, lineær respons.

Når luften som går gjennom innsugskanalene blir jevnere, blir forbrenningseffektiviteten forbedret og kraften økt. Som annen Kawasaki-motorstyringsteknologi ble Dual Throttle Valves designet med filosofien om å "følge førerens intensjon, samtidig som den gir en naturlig følelse." De er brukt på mange Kawasaki-modeller.