back to model

Kawasaki
Teknologi Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

S-KTRC

S-KTRC (Sport-Kawasaki TRaction Control) er et MotoGP-basert prediktiv Traction control for sportskjøring.

S-KTRC, Kawasakis originale prediktive traction control, bruker samme baseteknologi som Kawasaki-maskinene som konkurrerte i MotoGP. Denne teknologien kontrollerer kontinuerlig bakhjulsslippet som oppstår når krefter påføres, noe som sikrer optimal akselerasjon. Generelt krever maksimal fremdriftshastighet et viss grep (vanligvis mellom 20-30% slipp, dvs. bakhjulet roterer 20-30% raskere enn fronten). For å sikre den mest effektive overføringen av kraften til asfalten, overvåker S-KTRC slippforholdet i sanntid, og styrer motoreffekten for å optimalisere bakhjulstrekk.

S-KTRC overvåker en rekke parametere, inkludert for- og bakhjulshastighet, turtall og gasspådrag. Dette overvåkes hvert 5. millisekunder, hvor systemet ser på hver av parameterne og også hvor mye de endrer seg (dvs. deres endringsgrad). Denne unike Kawasaki-metoden gjør det mulig å forutse hvordan sykkelen vil oppføre seg i neste øyeblikk.

I motsetning til 1-modus KTRC, som reduserer motorkraften så snart bakhjulsslipp oppdages, slik at dekkgrepet blir gjenvunnet, bruker S-KTRC minimale kutt i motoreffekten for å sikre at slippforholdet for optimal trekkraft opprettholdes. Fordi målet er å maksimere akselerasjonen, så lenge det er tilstrekkelig fremoverbevegelse observert, vil dette systemet tillate «power wheelies» når sykkelen kommer ut av svingene.