Kawasaki
Teknologi Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

Supercharged engine

Designet fullstendig «in-house», er det enorme potensialet til den høyt kompakte, høyeffektive og kompressorladede motoren et testament til teknologien besatt av KHI-gruppen.

Kawasaki's kompressorladede motor bygger på kunnskapen og teknologien som KHI-gruppen besitter, og gir høy motoreffekt, samtidig som den opprettholder ett kompakt design. Nøkkelen til å oppnå denne utrolige ytelsen ligger i motorens kompressor - en motorsykkelspesifikk enhet som er designet helt internt med teknologi fra Kawasaki's Gas Turbine & Machinery Company, Aerospace Company og Corporate Technology Division.

En av de største fordelene ved å designe kompressoren internt, og skreddersy designet for å matche motorenes egenskaper, var at ingeniører kunne oppnå høyeffektiv drift over et bredt spekter av forhold - noe som ikke ville vært mulig ved å bare slippe inn eller forsøke å tilpasse en ettermarkeds kompressor.

Viktigheten av høy effektivitet i en kompressor er at da luften komprimeres skal det være minimalt med krefter som går bort i varmgang. Og mens mange kompressorer kan tilby høy effektivtet under svært begrensede forhold, gir Kawasakis kompressor høy effektivitet over et bredt spekter av trykkforhold og hastigheter - noe som betyr mer kraft i de fleste motor- og kjøretøyhastigheter. Dette brede spekteret av effektiv drift overføres til en sterk akselerasjon. Kompressorens effektivitet og minimale varmgang betyr også at en intercooler er unødvendig, som igjen sparer mye vekt og plass, og gir motoren et kompakt design.