back to model

Kawasaki
Teknologi

Assist & Slipper Clutch

Basert på racing-teknologi, fungerer Assist & Slipper Clutch som både en momentbegrenser og en selv-servo mekanisme som muliggjør et lettere trykk på clutchhendelen.

Basert på tilbakemelding fra racing aktiviteter, bruker Assist & Slipper Clutch to typer kammer (en hjelpekam og en slipperkam) for å kjøre betjeningsplaten og clutchplatene sammen eller fra hverandre.

Under normal drift fungerer hjelpekammen som en selvbetjeningsmekanisme, og trekker clutchhuben og betjeningsplaten sammen for å komprimere clutchplatene. Dette gjør det mulig å redusere fjærbelastningen, noe som resulterer i en lettere hendel når du klemmer inn clutchen.

Når det oppstår for stor motorbremsing - som følge av rask nedgiring (eller en tilfeldig nedgiring) – kommer slipperkammen inn i bildet, og tvinger huben og betjeningsplaten fra hverandre. Dette minsker trykket på clutchplatene for å redusere momentet og forhindre at bakhjulet hopper og skrenser.