KECS tilpasser seg til vei- og kjøreforhold i sanntid, og gir den ideelle dempingen som kreves. Ved å bruke elektronisk justering av demping tilpasser KECS seg kjøretøyets hastighet og støtdemperens slaghastighet. Det tas også hensyn til retardasjon, noe som gjør at systemet kan hjelpe til med å håndtere pitching som kan oppstå under bremsing.
Styring via magnetventil med direkte aktivering gjør det mulig for ekstremt rask reaksjonstid, noe som gjør KECS ideell til sportskjøring, der en naturlig følelse er viktig for å føle seg i ett med sykkelen.
Innebygde slag-sensorer på både gaffel og bakre støtdemper gir sanntids slaghastighet og komprimeringsinformasjon. Informasjon fra sensorspolen til KECS ECU suppleres med informasjon fra IMU (akselerasjon / retardasjon) og FI ECU (kjøretøyhastighet). KECS ECU regner da effekten til solenoider for å justere til demping som er nødvendig i situasjonen.
Valgbare moduser tillater fører å velge mykere eller fastere grunninnstillinger.