Kawasaki
Teknologi Chassis management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.A

Monocoque Frame

Den Kawasaki-originale monocoque-aluminiumrammen er en hul boksstruktur som ligger over motoren for å oppnå et slankt chassisdesign. Den bruker motoren som et fast element for å sikre den ideelle stivhetsbalansen.

Kawasaki monocoque-ramme er en hul sammensetning av aluminiumsdeler. Den er originalt skapt av Kawasaki ingeniører, og bruker motoren som et fast element, slik at chassisstivheten ikke bare dannes av rammen, men kombinasjonen av rammen og motoren sammen.

Sammen med motoren og for- og bakfjæringsenhetene omslutter den hule boksrammen motoren fra oven. I tillegg til å være laget av lette materialer, fungerer hoveddelen også som luftfilterboks og batteriboks, noe som gjør at deler kan reduseres for enda større vektbesparelser. Videre, fordi rammen ikke ligger under eller ved siden av motoren, kan chassiset gjøres veldig kompakt. Spesielt på store modeller bidrar den slanke chassisutformingen av aluminiums- monocoqueramme til en bedre kjøreopplevelse.

Aluminiums- monocoquerammen ble opprinnelig utviklet av Kawasaki på 1980-tallet for sin World Grand Prix-racer. I en periode hvor stålrørrammer var normen, overrasket monocoque-aluminiumsrammen, som debuterte på KR500, verden. I 2000 ble rammen brukt i masseproduskjon for første gang, på Ninja ZX-12R, og den orginale Kawasaki-teknologien har siden utviklet seg til å finnes på alle store flaggskip modeller.