Kawasaki
Teknologi Engine management

Ever since our first motorcycle engine in 1950, Kawasaki has been continually pursuing new technologies in the creation of our high-performance engines. Today, our models are filled with numerous original Kawasaki technological features that have evolved over our long history.

Power Modes

Tre valgbare effektmoduser, inkludert en modus hvor effektforsyningen varierer i henhold til gasspådrag.

Effektmodus tillater at effekt og gassrespons blir valgt for å tilpasse forhold. På supersport Ninja ZX-10R er tre moduser tilgjengelige: full, lav (som begrenser kraften til ca. 60 % av full) og mellommodus, som faller mellom de to.

Mer enn ganske enkelt halvering av full- og lavmodus-effektkurver, varierer ytelsesegenskapene i mellommodus avhengig av motorhastighet og gasspådrag. Ved mindre enn 50 % gass er motorytelsen vesentlig den samme som i lavmodus. Når du åpner gasspjeldet over 50 %, er det imidlertid mulig å oppnå opp til full kraft.

Dette avanserte motorstyringssystemet gir en mild motortype for normale kjøresituasjoner, men med muligheten for større kraft for rask akselerasjon. Variabel mellommodus tilbyr fører muligheten til å endre motorens ytelse ved bevisst bruk av gasshåndtaket (enten for enkel kontroll når du kjører i byen, eller for større respons når føreren ønsker rask akselerasjon). Denne typen teknologi gjør at supersport-maskiner kan nytes i et bredere spekter av situasjoner.